E10 problemen

Gepubliceerd op 8 januari 2020 om 23:35

E10 enkele maanden later

Sinds oktober 2019 leveren bijna alle tankstations E10 als Euro95 standaardbenzine. Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, wat beter voor het milieu zou zijn, omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald. We zijn nu even bezig met E10-benzine en consumenten TV-programma Radar vroeg daarom gebruikers om hun ervaringen. In de uitzending van gisteren bleken die vooral zeer negatief te zijn, een minder lekker lopend motorblok en vooral een hoger verbruik kwamen voorbij. TROS Radar wijdde er een uitzending aan, die is te zien via deze link: NPO Gemist

Meer verbruik

Het item van het AVROTROS tv-programma was zeker geen wetenschappelijk onderzoek, maar het laat veel personen aan het woord die melden problemen met E10 brandstof te hebben, waarbij vooral 50cc-scooters met kleine motorblokken als probleemgeval worden genoemd. Ook voor auto's wordt aangegeven dat brandstof met E10 onderdelen aantast en het brandstofvebruik verhoogt. Daarbij komt dat er meer roestvorming als symptoom wordt genoemd als gevolg van meer vocht (water) in E10 brandstof, wat vooral in de benzinetank extra lastig is. Dit kan immers bij motorfietsen een extra groot probleem opleveren, omdat veel motoren de hele winter stilstaan en de tank dan van binnen kan gaan roesten. Daarnaast bestaat er er een kans op water in de motorolie, zoals een expert demonstreerde. 

Winterstalling

Ervaring leert inmiddels dat E10 een vervelende bijwerking heeft bij voertuigen die langer dan drie maanden gestald staan, zoals vele Volvo's de winter binnen onder een dekentje verblijven. E10 trekt vocht aan en vormt een soort klei-achtige smurrie die de nare eigenschap heeft om in je injectoren te gaan zitten. Dus als je in het voorjaar de geliefde Zweed weer van stal wil halen, mag je eerst een dag klei peuteren.

Persbericht Volvo uit 2010

Alle Volvo modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, mits bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt, zo schrijft Volvo. Echter duikt er een communicatie op uit 2010 waarin Volvo toch iets heel anders beweert: 

Volvo Car Corporation in Zweden heeft haar producten getest met een maximale toevoeging van E5 in de brandstof. Een hogere toevoeging zou problemen kunnen veroorzaken aan de componenten van het brandstofsysteem van de auto.

Volvo adviseert daarom om geen brandstof te gebruiken met de toevoeging E10. (In Frankrijk kunt u in plaats van brandstof SP95-E10, brandstof gebruiken met een hoger octaangehalte, bijvoorbeeld RON98).

 

Reactie plaatsen

Reacties

Lambertus Henricus Johannes van der Steen
4 jaar geleden

Geld dat ook voor latere modellen, dus na 2010?

Volvomakelaar
4 jaar geleden

Dat is niet bekend, maar als je in acht neemt dat de techniek van 2009 naar 2011 niet drastisch is veranderd wat brandstofsystemen betreft zou je mogen aannemen dat ook motoren na 2010 gevoelig kunnen zijn voor een mindere kwaliteit brandstof.

Een kennis van mij vergeleek onlangs E5 en E10 met het drinken van een pilsje; als je water bij het bier mengt moet je harder zuipen om dronken te worden, en dat resulteert in gezeik.